AkzoNobel sluit een tweejarig contract af met scheepvaartreus Nakilat voor Intersleek

AkzoNobel heeft een overeenkomst voor een periode van twee jaar gesloten om haar bekroonde Intersleek 1100SR lak die aangroei voorkomt te blijven leveren aan de uit Qatar afkomstige scheepvaart- en maritieme gigant Nakilat (Qatar Gas Transport Company Ltd).

Nakilat, opgericht in 2004, exploiteert een van de grootste tankervloten ter wereld voor het transport van LNG (vloeibaar gemaakt aardgas). Het bedrijf biedt een breed scala aan maritieme diensten zoals scheepsreparatie en -bouw, sleepdiensten en scheepvaartagentschappen.

AkzoNobel en Nakilat hebben een langdurige relatie. Dankzij de nieuwe overeenkomst zal tegen het einde van 2018 meer dan 640.000 liter Intersleek 1100SR zijn aangebracht op 108 van Nakilat's LNG-schepen over de hele wereld.

"We zijn erg trots dat we dit nieuwe contract hebben ondertekend, waarmee we onze gevestigde relatie met zo'n waardevolle klant hebben versterkt," zei Oscar Wezenbeek, directeur van AkzoNobels Marine, Protective en Yacht Coatings-activiteiten. "Het onderstreept onze toewijding om onze klanten beter van dienst te zijn. Ook benadrukt dit het feit dat scheepseigenaren en -exploitanten zich blijven realiseren wat investeringen in duurzame coatings voor de romp van een schip opleveren, bijvoorbeeld lagere kosten en een hogere efficiëntie."

AkzoNobel seals two-year Intersleek supply deal with shipping giant Nakilat

Wanneer organismen zich aan de romp hechten, hebben ze een negatieve invloed op het brandstofverbruik van een schip. Een laag slijm kan bijvoorbeeld resulteren in een toename in brandstofverbruik van tussen de 2% en 10%, terwijl de aangroei van wier  en dierlijke aangroei (zoals buiswormen of zeepokken)  kunnen resulteren in een toename van respectievelijk tussen de 10% en 30% en meer dan 40%.

Intersleek 1100SR kan daar een einde aan maken. Dit is de eerste biocidevrije coating van de scheepvaartindustrie met gepatenteerde fluropolymeertechnologie die effectief slijm losmaakt, zelfs bij lage snelheden. Dit betekent dat schepen profiteren van minder weerstand, een lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot.

In totaal is Intersleek 1100SR  meer dan 1.400 aangebracht op tankers. De mijlpaal van 1.000 werd bereikt in 2017 met de LNG-tanker Al Gattara, geëxploiteerd door Nakilat.

Intersleek 1100SR maakt deel uit van het toonaangevende productportfolio van AkzoNobel dat op de markt wordt gebracht via haar merk International. Ga voor meer informatie over het product naar de International website.

Contact for this publication

Contact for other questions