AkzoNobel Specialty Chemicals viert 100 jaar zoutwinning in Nederland

Op 13 juli 2018 is het precies 100 jaar geleden dat Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie werd opgericht voor de start van commerciële zoutproductie in Nederland. Wat ooit begon als kleinschalige winning voor consumptie onder iconische merknamen als JOZO groeide uit tot grootschalige productie die aan de basis staat van de moderne industrie.

Vandaag de dag is het AkzoNobel Specialty Chemicals dat zeer zuiver vacuümzout produceert in de Hengelose fabriek voor toepassingen in de chemische industrie, voeding en gezondheid, likstenen en wegenzout. Wereldwijd produceert het bedrijf meer dan 6 miljoen ton zout per jaar.

General manager van AkzoNobel Salt Nils van der Plas: “Zout is een misschien onverwachte maar onmisbare grondstof voor moderne kunststoffen voor lichtere auto’s en windmolens, voor zonnepanelen en isolatiemateriaal. Zout is en blijft in de toekomst de basis voor tal van producten en wij blijven werken om op een veilige en duurzame manier aan de vraag te kunnen voldoen.”

De afgelopen jaren investeerde AkzoNobel Specialty Chemicals meer dan honderd miljoen euro in nieuwe leidingen en mijnbouwtechnieken. Ook betrekt het bedrijf steeds meer energie voor zoutproductie uit duurzame bronnen, zoals windenergie en stoom op basis van afval.

AkzoNobel Specialty Chemicals vierde het eeuwfeest onder meer met een internationaal wetenschappelijk symposium op en met de Universiteit Twente op 12 juli 2018. Op het programma stond de AkzoNobel innovatieagenda,  de fabriek van de toekomst en toepassingen van zout in moderne materialen en voeding.

Knut Schwalenberg, Directievoorzitter AkzoNobel Specialty Chemicals Nederland: “2018 is het jaar dat wij terugkijken op een eeuw zoutwinning, maar ook vooruit kijken naar een duurzame toekomst voor zoutwinning en chemie. De afgelopen jaren hebben wij grote stappen gemaakt in het gebruik van groene energie. Uiteindelijk willen we naar een model van volledig circulaire productie, zodat we ook de komende 100 jaar kunnen blijven voorzien in de essentiële grondstoffen voor onze samenleving.”

Contact for this publication

Contact for other questions