Amsterdam in top 25 van 'human cities'- ranglijst

Amsterdam staat nagenoeg onveranderd op een 20e plaats in de ranglijst van 'human cities', volgens het door AkzoNobel gesteunde Quality of Life 2015 onderzoek van het internationale en invloedrijke lifestyle magazine Monocle.

Tokyo is de beste stad om in te wonen en heeft deze topnotering te danken aan de sterke combinatie van onder meer cultuur, tolerantie, groene ruimte, bereikbaarheid en veiligheid. Dit maakt de Japanse hoofdstad de prettigste stad om in te wonen. Deze factoren sluiten ook volledig aan bij het Human Cities initiatief van AkzoNobel.

"Vanuit ons Human Cities initiatief willen wij steden helpen om hun bewoners een prettige, inspirerende leefomgeving te bieden," zegt CEO Ton Büchner van AkzoNobel. "Daarom steunen we dit onderzoek naar de meest leefbare steden graag. Het biedt inspiratie aan steden wereldwijd om hun leefbaarheid te verbeteren."

Op de lijst staan in totaal 25 steden, met Wenen en Berlijn op de 2e en 3e plaats. Kopenhagen verloor na 2 jaar de koppositie en deelt nu een 10e plaats met Zürich. Het onderzoek maakte dit jaar wederom gebruik van de Quality of Life-methodiek waarmee Monocle bekend is geworden.

Er zijn 22 extra vragen aan toegevoegd die zich vooral richten op de kwaliteit van huisvesting en de mogelijkheden voor openluchtactiviteiten. De Monocle ranglijst verzamelt niet alleen harde data, maar geeft ook concreet aan wat steden zouden kunnen verbeteren om een hogere score te behalen.

AkzoNobel's CEO, Ton Büchner over de notering van Amsterdam: "Amsterdam heeft zowel inwoners als bezoekers veel te bieden. De aandacht voor wonen, werken, de leefbaarheid, maar ook voor erfgoed en duurzaamheid, maakt Amsterdam terecht onderdeel van de top 25. En natuurlijk is het aardig om te zien dat de stad waar ons hoofdkantoor staat, als 'Human City' vermeld staat."

De hele top 25:

23.  Oslo
  24.  Barcelona
  25.  Portland

Voor meer informatie over AkzoNobel Human Cities kijk op www.akzonobel.com/nl/over_ons/human_cities/