Start-ups bereiden zich voor om AkzoNobel’s Paint the Future jury te verrassen

(AKZA; AKZOY)

21 startups vanuit de hele wereld zijn door hun uitnodiging voor het Paint the Future event weer een stap dichterbij gekomen om hun innovatieve oplossingen voor de verf- en coatingindustrie te realiseren.

Het event vindt plaats van 14 tot en met 16 mei in Amsterdam en wordt georganiseerd door AkzoNobel in samenwerking met partner KPMG. Tijdens het event krijgen de deelnemers de kans om samen met experts uit de industrie hun ideeën verder uit te werken. Het uiteindelijke doel is een partnerschap met AkzoNobel om samen duurzame oplossingen naar de markt te kunnen brengen.

"We zijn erg enthousiast dat we 160 inzendingen hebben ontvangen waarmee we een ongelooflijk innovatief ecosysteem bouwen", zegt Klaas Kruithof, Chief Technology Officer bij AkzoNobel en voorzitter van de Paint the Future-jury. "Dit soort samenwerkingen met de creatieve geesten van deze startups brengen ons verder dan we eerder voor mogelijk hielden. We kijken er naar uit om samen met de deelnemers hun 21 oplossingen meer in detail te onderzoeken tijdens deze spannende dagen in Amsterdam.”

Een eerste blik op de deelnemers

Rondom vijf werkelijk bestaande uitdagingen, zonden de 21 deelnemers aan het evenement de volgende innovatieve oplossingen in, die de wereld van verf en coatings mogelijk kunnen veranderen:

Circulaire oplossingen

• Alucha Recycling Technologies (Nederland) - afval verwerken tot bio-oliën en mineralen
  • CaffeInk (Nederland) - produceert duurzame donkere pigmenten van koffiedik
  • Cyanetics (het Verenigd Koninkrijk) - afvang en biologische omzetting van CO2 uit staal
  • PILI (Frankrijk) - duurzame en lang goedblijvende kleuren gewonnen uit biomassa

Verbeterde functionaliteit

• Cypris (de VS) - chemische technologie die structurele kleur levert
  • Darkside Scientific Inc. (de VS) - verlicht elk oppervlak met een lichtgevende coating
  • Interface Polymers (het Verenigd Koninkrijk) - di-blokpolymeren die oppervlaktes nieuwe functionaliteit geven
  • NANOAIR SOLUTIONS S.L. (Spanje) - luchtzuiverende coatings die zichzelf reinigen
  • SAS Nanotechnologies LLC (de VS) - zelfherstellende microcapsules als roestwerend pigment
  • Synmatter (de VS) - slimme technologie voor roestbescherming en aangroei-werende verf

Biotechnologie

• Chromasol (de VS) – antibacteriële coating die door licht wordt geactiveerd
  • Hoekmine B.V. (Nederland) - milieuvriendelijke kleuren van biologische materialen
  • Ocean Science (HK) Limited (China) - coating met een effectief natuurlijk aangroei-werend middel
  • SGMA (het Verenigd Koninkrijk) - niet-giftige duurzame antibacteriële bescherming voor oppervlakken

Voorspelbare prestaties

• AOMS Technologies (Canada) - optische vezelsensor voor corrosie-detectie in verborgen gebieden
  • Octo (Nederland) - digitale oplossingen voor (onderhouds-)inspecties met sensoren, drones en A.I.

Slimme toepassingen

• Action Paint (het Verenigd Koninkrijk) - makkelijk verwijderbare verf zonder schade aan oppervlaktes
  • Apellix (de VS) - autonome drone die oppervlakken reinigt en van coatings voorziet
  • Archipelago Technology (het Verenigd Koninkrijk): nauwkeurige roller met duizenden spuitmonden
  • Qlayers (Nederland) - geautomatiseerde printkop voor het coaten van grote oppervlakken bij alle weersomstandigheden
  • Transforma Robotics (Singapore) - mobiele robot die interieurs scant en schildert

Alle bovenstaande startups nemen persoonlijk deel aan het evenement in mei, met intensieve en  interactieve workshops, masterclasses en samenwerkingssessies. Aan het eind van de drie dagen presenteert iedere deelnemer een casus voor samenwerking met AkzoNobel aan de jury.

Een diverse jury met brede expertise

De speciaal geselecteerde juryleden brengen expertise bij elkaar op het gebied van innovatie, digitale technologie, wetenschap, marketing, investeringen en klantbeleving.

Klaas Kruithof: "Elk jurylid draagt iets unieks bij aan deze reis. Hun gecombineerde ervaring helpt ons de startups te selecteren die het meest opwindende potentieel hebben om de toekomst van verf en coatings samen met ons vorm te geven."

Een volledig overzicht van de jury is hier te vinden.

Ga voor meer informatie naar www.letspaintthefuture.com.

Voor media: mocht u aanwezig willen zijn tijdens het event, laat het ons weten.

Contact for this publication

Contact for other questions