AkzoNobel krijgt volledige zeggenschap over waterstofperoxide joint venture

19 januari 2016

Hyd_Perox_Info_221

AkzoNobel heeft haar positie in de Noord-Amerikaanse markt voor waterstofperoxide versterkt door de overname van de uitstaande aandelen in EkO Peroxide LLC van joint venture partner OCI Peroxygens LLC (een dochtermaatschappij van OCI Enterprises Inc.).

De negen jaar geleden opgerichte joint venture, met hoofdkantoor op de AkzoNobel locatie in Columbus, Mississippi, was eigenaar en bestuurder van de fabriek voor waterstofperoxide. De fabriek heeft een jaarlijkse nominale productiecapaciteit van 70.000 ton.

Waterstofperoxide is een belangrijke component in AkzoNobel’s assortiment van bleekmiddelen, waarvan de verkoop wordt verzorgd door het bedrijfsonderdeel Pulp and Performance Chemicals van de onderneming. Het heeft essentiële toepassingen in diverse markten, waaronder mijnbouw, chemische processen en het bleken van pulp.

"Deze deal onderstreept de beoogde strategische groei van onze activiteiten op het gebied van bleekmiddelen. De markt voor waterstofperoxide in Noord-Amerika is in de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd, waarbij AkzoNobel goed gepositioneerd is om te groeien", aldus Werner Fuhrmann, lid van het Executive Committee van AkzoNobel, verantwoordelijk voor Specialty Chemicals. "Het stelt ons ook in staat om ons geïntegreerde platform voor de productie van waterstofperoxide en natriumchloraat in onze fabriek in Columbus te versterken."

Financiële details van de transactie werden niet bekendgemaakt.