Akzo Nobel kiest architectenbureau voor nieuw hoofdkantoor

Arnhem, 2 juli 2007, Akzo Nobel heeft het architectenbureau gekozen voor het ontwerp van het nieuwe hoofdkantoor, dat gebouwd zal worden op de Amsterdamse Zuidas. In samenwerking met ING Real Estate heeft de onderneming advies ingewonnen bij verschillende experts en na een gedegen selectieprocedure is unaniem gekozen voor het in Rotterdam gevestigde Group A.

Hun voorlopige ontwerpen voor het nieuwe permanente hoofdkantoor, dat naar verwachting in 2011 klaar zal zijn, maakten duidelijk dat Group A over de juiste visie en expertise beschikt om een opvallend gebouw te creëren dat past bij een wereldwijd opererende organisatie.

“Dit is een belangrijke ontwikkeling en we zijn blij dat we zulke goede vorderingen maken met onze plannen voor het nieuwe hoofdkantoor,” zei Leif Darner, lid van de Raad van Bestuur van Akzo Nobel. “Group A heeft een uitstekende reputatie. We kijken er naar uit om hun eerste voorstellen verder af te stemmen en van dit project een groot succes te maken voor alle betrokkenen.”

Er kan nu begonnen worden met het verder uitwerken van de voorlopige ontwerpen, waarbij Akzo Nobel er op toe zal zien dat onderwerpen als duurzaamheid en milieu alle aandacht krijgen. Het definitieve ontwerp voor het gebouw van 14.000 vierkante meter, dat zal verrijzen in het Beethoven-gedeelte van de Zuidas, zal naar verwachting begin 2008 worden goedgekeurd.

De officiële verhuizing van Akzo Nobels hoofdkantoor van Arnhem naar Amsterdam zal begin augustus dit jaar plaatsvinden. Ongeveer 100 medewerkers zullen een tijdelijk onderkomen aan de Zuidas betrekken, dicht bij de plek van het nieuwe hoofdkantoor. De onderneming komt hierdoor dichter bij de internationale omgeving waarin zij opereert.

Zodra het nieuwe gebouw klaar is, zal het Akzo Nobels permanente wereldwijde hoofdkantoor zijn. Group A, dat ook tekende voor het ontwerp van het spraakmakende Europese hoofdkantoor van het Saoedi-Arabische Sabic, en dat prijzen won met andere projecten zoals de renovatie van de Caballero-fabriek in Den Haag, is onlangs voorgedragen voor de nieuw ingestelde Nederlandse Architect van het Jaar Prijs.