AkzoNobel Art Foundation opent Essential Art Space

De AkzoNobel Art Foundation ontsluit haar collectie internationale hedendaagse kunst voor het grote publiek. De Essential Art Space, gevestigd op de begane grond van het nieuwe AkzoNobel Center op de Amsterdamse Zuidas, is vanaf 28 januari 2016 officieel geopend voor publiek.

De AkzoNobel Art Space is een ontmoetingsplek voor collega’s, klanten en kunstliefhebbers, voor de Amsterdammers, maar ook voor mensen uit andere steden of zelfs andere landen. De vernieuwende presentatievorm is uniek ten opzichte van veel huidige collecties. Waar de meeste bedrijfscollecties voornamelijk functioneren in een gesloten werkomgeving, privécollecties alleen op uitnodiging te bezichtigen zijn, en musea kunsthistorische verantwoording dragen, is hier een nieuwe presentatievorm gevonden.

“Het is geen traditionele tentoonstellingsruimte, maar een flexibele en dynamische kunst- en  ontmoetingsruimte”, aldus Hester Alberdingk Thijm, directeur van de AkzoNobel Art Foundation. “De ruimte is specifiek ontworpen om mensen naar binnen te trekken en ontmoetingen met elkaar tussen de kunst te faciliteren, waarbij zichtlijnen spannende doorkijkjes bieden naar de verschillende kunstruimtes die toch intiem blijven. In deze dynamische open ruimte kunnen wij onze collectie tentoonstellen van internationale hedendaagse kunst die wij de afgelopen 20 jaar hebben opgebouwd.”
De Art Space is ontworpen door Tom Postma Design, bekend van bijzondere tentoonstellingsconcepten voor o.a. Art Basel en de TEFAF in samenwerking met de architect van het gebouw, Folkert van Hagen van GROUP A.

De Art Foundation, die dit jaar haar 20-jarige jubileum viert, kiest met name voor nieuwe en soms nog onbekende talenten in de kunstwereld. “De pioniersgeest van kunstenaars maakt kunst en cultuur een voorloper van innovatie,” legt Hester Alberdingk Thijm uit, “Door buiten de gebaande paden te lopen met creatief denken, keuzes voor onverwachte materialen en de soms unieke wijze waarop ze hun ideën uitwerken, creëren zij niet alleen kunst, maar ook inzichten die we weer terug zien buiten de kunstwereld.”

Culture of Colors

Culture of Colors is verkozen als eerste tentoonstellingstitel. Reflecterend op kunst, natuur, duurzame ontwikkelingen en vooral de talloze manieren waarop kleur deze thema’s beïnvloedt, worden de lagen van de collectie verkend. De eerste tentoonstelling is gewijd aan 20 jaar verzamelen, aan hedendaagse meesters en opkomende talenten en bovenal aan kleur. Kleur, ook in overdrachtelijke zin, is een verbindend element dat verkend wordt in de verschillende kunstkabinetten van de nieuwe Art Space.
De verschillende kamers en kunstkabinetten van de Art Space zoals “Power of Pigments”, “Beyond Green”, en “Colors of Identity” zijn onderling verbonden. Ze laten zien hoe kunst reflecteert op actuele thema’s – functionerend als een onderzoekslaboratorium voor de toekomst en tegelijkertijd als herinnering aan het verleden.

Praktische informatie

De AkzoNobel Essential Art Space is geopend voor het publiek vanaf 28 januari 2016 van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en op aanvraag. Het adres is AkzoNobel Center, Christian Neefestraat 2, 1077 WW Amsterdam. Kijk ook op www.essential.akzonobel.com of www.artfoundation.akzonobel.com. Naast wisselende tentoonstellingen, werkt de AkzoNobel Art Foundation momenteel aan een programma van lezingen, workshops, films en artists talks. Meer informatie hierover volgt.