AkzoNobel boekt resultaat met transformatie, creëert doelgerichte organisatie en sterke prijsinitiatieven helpen met bestrijden tegenwinden

Akzo Nobel N.V. publiceert resultaten 2e kwartaal 2018 (AKZA; AKZOY)

• Eerste fase geïmplementeerd van de transformatie in de creatie van een doelgerichte organisatie, wat €25 miljoen opleverde in Q2
  • Decorative Paints rendement op verkopen1 omhoog naar 12,2% (2017: 11,6%) gedreven door 5% hogere verkoopprijzen
  • Verbeterende trend voor Performance Coatings met rendement op verkopen op 11,8% (2017:13,4%); prijsinitiatieven leveren meer op en dichten de kloof
  • Investeringen in aantrekkelijke markten: overname van Fabryo in Roemenië en opening nieuwe fabriek voor poedercoatings in China

2e kwartaal AkzoNobel (Paints & Coatings):

• Omzet was 3% lager, maar steeg 2% bij constante valuta's2, met positieve prijs/mix deels geneutraliseerd door lagere volumes
  • Aangepast bedrijfsresultaat3 van €225 miljoen (2017: €294 miljoen) voornamelijk beïnvloed door €21 miljoen negatieve valuta-effecten en €20 miljoen niet-terugkerende items
  • Bedrijfsresultaat is inclusief de negatieve impact van geïdentificeerde posten van €33 miljoen, voornamelijk gerelateerd aan de transformatie
  • Rendement op verkopen op 9,2% (2017: 11,6%), omhoog voor Paints en verbeterend voor Coatings; rendement op investeringen4 op 12,2% (2017: 14,4%)
  • Totaal nettoresultaat op €271 miljoen (2017: €301 miljoen), inclusief beëindigde bedrijfsactiviteiten van €164 miljoen (2017: €134 miljoen)

AkzoNobel CEO, Thierry Vanlancker:

"De gedisciplineerde uitvoering van de eerste fase van onze transformatie in een gefocuste Paints en Coatings onderneming creëert een doelgerichte organisatie en levert kostenbesparingen op.

Omzet bij constante valuta’s steeg in alle Performance Coatings segmenten behalve bij Marine en Protective Coatings. Decorative Paints leverde bijzonder sterke prestaties, waarbij prijsinitiatieven en kostenbesparingen compensatie boden voor hogere grondstofprijzen.

We blijven investeren in onze leidende marktposities, onder meer met de overname van Fabryo, een Roemeense fabrikant van decoratieve verven en de opening van een nieuwe fabriek voor poedercoatings in Changzhou in China."

Vooruitzichten:

Wij boeken resultaat met onze “Winning together: 15 by 20” strategie door het creëren van een doelgerichte organisatie voor een gefocuste Paints en Coatings onderneming, wat bijdraagt aan het behalen van onze doelstellingen voor 2020. Voor het resterende deel van 2018 verwachten wij positieve ontwikkelingen voor Decorative Paints en Performance Coatings, met uitzondering van Marine en Protective Coatings, waar marktomstandigheden uitdagend blijven. Ontwikkeling van de vraag verschilt per regio en segment. De inflatie van grondstofprijzen zal naar verwachting tijdens de rest van 2018 aanhouden, hoewel in een lager tempo dan aan het begin van het jaar. Robuuste prijsinitiatieven en programma’s voor kostenbesparingen zijn geïmplementeerd om de huidige uitdagingen te verzachten.

Het rapport van het 2e kwartaal 2018 kan worden gelezen en gedownload hier.

Beëindigde bedrijfsactiviteiten (inclusief Specialty Chemicals)

• Omzet steeg 1%
  • Aangepast bedrijfsresultaat steeg 50% tot €252 miljoen (2017: €168 miljoen), veroorzaakt door held for sale effecten (Q2 impact: €74 miljoen) en sterkere onderliggende prestatie in Specialty Chemicals
  • Bij Specialty Chemicals was het aangepaste bedrijfsresultaat hoger, voornamelijk als gevolg van sterkere prijs-/mixeffecten en productiviteitsverbeteringen, deels gecompenseerd door negatieve valuta-effecten, herstructureringskosten gerelateerd aan de optimalisatie van het productienetwerk en andere eenmalige kosten

1 ROS% is aangepast bedrijfsresultaat als percentage van de omzet
2 Constante valuta’s berekeningen zijn exclusief de impact van veranderingen in de koers van buitenlandse valuta’s
3 Aangepast bedrijfsresultaat = bedrijfsresultaat exclusief incidentele posten (voorheen EBIT)
4 ROI% is aangepast bedrijfsresultaat van de laatste 12 maanden als percentage van gemiddeld geïnvesteerd vermogen
5 Opgenomen om het onderdeel Specialty Chemicals te presenteren als beëindigde bedrijfsactiviteiten

This is a public announcement by Akzo Nobel N.V. pursuant to section 17 paragraph 1 of the European Market Abuse Regulation (596/2014).

Contact for this publication

Contact for other questions