AkzoNobel concentreert research in Deventer

AkzoNobel wil de researchafdelingen van Arnhem en Deventer samenvoegen. Na nieuwbouw in Deventer zullen naar verwachting in 2010 circa 125 medewerkers vertrekken uit Arnhem. De operatie maakt deel uit van een wereldwijde strategie om specifieke onderzoeksafdelingen te bundelen om daarmee kwaliteit en efficiency te verhogen. Onder meer door deze verhuizing zullen in Arnhem tenminste 50 banen vervallen in de lokale ondersteuning.

‘Arnhem blijft de belangrijkste ondersteunende afdelingen voor het hoofdkantoor huisvesten’, aldus locatiemanager Rein Rutten van AkzoNobel. ‘De keuze van de Raad van Bestuur om de corporate staf in Amsterdam te hebben en corporate services in Arnhem, staat nog altijd recht overeind.’

AkzoNobel Technology & Engineering, de organisatie die overal in de wereld fabrieken voor AkzoNobel en anderen ontwerpt, bouwt en ondersteunt, blijft geconcentreerd in Arnhem met in totaal circa 250 medewerkers. Ook de AkzoNobel Nederland organisatie – onder meer verantwoordelijk voor de CAO en salarisbetalingen –, de eigen medische dienst en de verzekeringsafdeling blijven gehuisvest aan de Velperweg. In totaal blijven er circa 650 AkzoNobel medewerkers actief op de locatie, die verder huisvesting zal bieden aan Teijin Aramid met circa 300 medewerkers.

Na de verhuizing van research worden enkele oude gebouwen langs de Vosdijk gesloopt. Daar ontstaat ruimte voor parkeren, zodat ook het grote parkeerterrein kan worden afgestoten. De oude warmtekrachtcentrale zal op termijn worden gesloten. Een datacenter, dat nu al voor 80% externe klanten heeft, wordt verkocht. Alle AkzoNobel afdelingen worden geconcentreerd in twee gebouwen, waarvan de torenflat Kernheim aan de Velperweg het meest zichtbaar is. Alle gebouwen worden overigens verkocht en vervolgens voor een lange periode teruggehuurd, in lijn met het AkzoNobel beleid om kapitaal niet te gebruiken voor gebouwen maar voor de zakelijke activiteiten van de onderneming. In verband met al deze ontwikkelingen zijn er circa 50 minder medewerkers nodig voor onderhoud, logistiek en andere ondersteuning.

Het principebesluit van de Raad van Bestuur wordt binnenkort besproken met de verschillende ondernemingsraden die inmiddels op de hoogte zijn. Naar verwachting kan het gehele project eind 2010 zijn afgerond.