Akzo Nobel verkoopt Methylamines en Choline Chloride activiteiten aan Balchem

Arnhem, 2 april 2007 — Akzo Nobel heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van haar Europese activiteiten op het gebied van Methylaminen en Choline Chloride (MACC) aan Balchem Corporation (NASDAQ: BCPC), New York (VS). Deze overeenkomst betekent de voltooiing van het Chemicals desinvesteringsprogramma van de onderneming.

Met de Europese dochtermaatschappij van Balchem Corporation, Balchem, BV, is een overeenkomst gesloten waarbij de activiteiten van Akzo Nobel Chemicals S.p.A. worden overgenomen, die zich in Marano Ticino (Italië) bevinden. Financiële gegevens zijn niet bekendgemaakt.

“Wij vertrouwen erop dat deze overeenkomst een positieve stap is voor zowel de activiteiten als de medewerkers,” aldus Leif Darner, binnen de Raad van Bestuur van Akzo Nobel verantwoordelijk voor Chemicals. “Met de overeenkomst komt een eind aan het in 2005 gestarte desinvesteringsprogramma in het kader van de strategische herschikking van de portfolio van Chemicals.”

Dino A. Rossi, President, CEO en Chairman of the Board of Directors van Balchem: “Dit is in velerlei opzichten een zeer strategische overname voor Balchem. Hierdoor worden veel mogelijkheden gecreëerd om Balchems wereldwijde groeiambities waar te maken en deze deal geeft ons een directe toegang tot de Europese markt, die wij tot nu toe nog niet hadden.”

De overeenkomst bepaalt dat de activiteiten van de onderneming in Marano Ticino en de ongeveer 80 medewerkers zullen overgaan naar de nieuwe eigenaar. De ondernemingsraden en vakbonden zijn ingelicht en de relevante overlegprocedures zullen binnenkort beginnen. Waar nodig wordt de regelgevende instanties gevraagd om toestemming te verlenen.

Akzo Nobel MACC is een van de belangrijkste producenten in de wereld van choline chloride en een middelgrote producent van methylaminen. Choline chloride is een essentieel voedingsmiddel voor de optimale groei van dieren. Methylaminen worden gebruikt als grondstof bij de productie van choline chloride en ook in veel chemische en industriële toepassingen.

Balchem Corporation bestaat primair uit drie bedrijfssegmenten: ARC Specialty Products, Encapsulated/Nutritional Products en BCP Ingredients. BCP Ingredients produceert en levert choline chloride en derivaten die hoofdzakelijk worden gebruikt in de pluimvee- en varkenssector.