Belangrijke overname op Noord-Amerikaanse markt voor houtcoatings

Arnhem, 22 mei 2007- Akzo Nobel gaat haar positie op de Noord-Amerikaanse markt voor houtbeschermingsproducten aanzienlijk uitbreiden met het tekenen van een overeenkomst voor de overname van Chemcraft Holdings Corporation, de grootste private producent van industriële houtcoatings in Noord-Amerika.

Chemcraft werd opgericht in 1976, exploiteert negen productiefaciliteiten verspreid over de VS, Canada en Brazilië, en telt circa 500 medewerkers. Over 2006 bedroeg de totale omzet van de onderneming USD 145 mln.

“Dit is een strategisch belangrijke overname, die ons in staat zal stellen schaalgrootte en waarde toe te voegen aan een aantal belangrijke Noord-Amerikaanse houtcoatingsmarkten,” aldus Akzo Nobels CEO Hans Wijers. “Chemcraft vormt een perfecte aanvulling op de activiteiten van onze Industrial Finishes en zal onze aanwezigheid in een aantal complementaire markten aanzienlijk vergroten.”

Chemcraft is een zeer gewaardeerde leverancier van houtlakken in Noord-Amerika. De onderneming beschikt over een goed ontwikkeld distributienetwerk en kent een geschiedenis van solide winstgevendheid. De overeenkomst, die nog moet worden goedgekeurd door de relevante instanties, zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2007 worden afgerond.

“Deze transactie past uitstekend binnen onze strategische doelen en bevestigt onze bereidheid om voor de lange termijn te investeren in de Noord-Amerikaanse markt," zei Robert Taylor, President en General Manager van Akzo Nobels onderdeel Global Industrial Finishes. "Chemcraft is een dynamische, klantgerichte organisatie, die perfect aansluit bij de manier waarop wij opereren. Door deze twee succesvolle ondernemingen samen te brengen, zullen wij nog beter in staat zijn om onze afnemers van houtbeschermende producten te bedienen.”

Akzo Nobels Industrial Finishes, met hoofdkantoor in Louisville (Kentucky), is de grootste producent ter wereld van staalbandcoatings en fabrieksmatig aangebrachte houtcoatings voor meubelen, keukenkastjes, bouwmaterialen en vloeren. De onderneming is ook een vooraanstaande leverancier van speciale kunststofcoatings en houtlijmen.