Chemie is overal op 21 mei

Weet jij hoeveel zout er nodig is voor het vervaardigen van een zonnepaneel of het maken van een surfpak? Het antwoord hierop krijgt je tijdens een bezoek aan de locatie Hengelo op 21 mei. In Delfzijl vormt het product van één bedrijf de grondstof voor de ander. De 10 bedrijven op deze locatie, waaronder AkzoNobel, Delamine, Delesto en Teijin Aramid, zijn nauw met elkaar verbonden. Wil je weten hoe dat zit? Kom kijken tijdens de Dag van de Chemie!

Maar liefst vier AkzoNobel locaties openen hun deuren op 21 mei. Jong en oud zijn van harte welkom om een kijkje te nemen in de boeiende wereld van chemie. Elke locatie heeft een eigen programma dat bezoekers een interessante dag zal bezorgen.

Hengelo

Tijdens de Dag van de Chemie is er een rondleiding door het zoutproductiebedrijf, het zoutverpakkingsbedrijf Specialties en het energiebedrijf Salinco. Daarnaast is er ruimschoots aandacht voor de zoutwinning en activiteiten van de afdeling Mining. Ook zullen verschillende bedrijven zich presenteren waaronder het Zoutmuseum, Techniekmuseum Heim en Werk en Vakmanschap. Uiteraard wordt er een speciale ruimte ingericht voor laboratoriumproeven. We richten ons speciaal op studenten en vergeten ook de allerkleinsten niet.

Openingstijden: De locatie Hengelo werk met bloktijden. Van 9.30 – 10.00 uur, van 10.30 – 11.00 uur, van 11.30 – 12.00 uur en 12.30 – 13.00 uur, van 13.30 – 14.00 uur en van 14.30 - 15.00 uur kun je binnenkomen.

Aanmelden: Vooraf via www.akzonobel.com/hengelo.

Legitimatiebewijs: Ja

Toegankelijkheid: Gratis, rolstoeltoegankelijk.

Adres: AkzoNobel Chemicals B.V., Boortorenweg 27, 7554 RS Hengelo, tel 074-2449111.

Deventer

De locatie Deventer maakt chemicaliën om polymeren (plastics) te kunnen produceren en te verwerken. Voor volwassenen en kinderen boven 12 jaar is er een rondleiding in één van de productie units. De logistieke dienst en de brandweer geven demonstraties. De locaties huisvest tevens een uitgebreide groep van onderzoek- en ontwikkelingsafdelingen voor diverse business units. In de laboratoria zijn demonstraties en kinderen kunnen zelf proefjes doen. Voor de laboratoria geldt geen leeftijdsbeperking.

Openingstijden: 10.00 - 16.00 uur (na 15.00 uur worden geen nieuwe bezoekers meer toegelaten)

Legitimatiebewijs: ja

Toegankelijkheid: Gratis, beperkte rolstoeltoegankelijkheid.

Adres: AkzoNobel Functional Chemicals B.V., Zutphenseweg 10, 7418 AJ Deventer, tel. 0570-679222.

Amersfoort

De locatie biedt op 21 mei een open dag en een kinderlab waarvoor de minimumleeftijd van 6 jaar geldt. In Amersfoort bevinden zich de hoofdkantoren van twee business units: Industrial Chemicals en Functional Chemicals. Tijdens de Dag van de Chemie kun je producten zien van Industrial Chemicals waaronder zout, chlooralkali producten en derivaten zoals monochloorazijnzuur (MCA) en metaalzouten. Ook Functional Chemicals zal laten zien dat zij een internationale producent is van chemische tussenproducten, performance chemicals en consumenten producten.

Openingstijden: 10.00 – 16.00 uur

Aanmelden: niet nodig

Toegankelijkheid: Gratis, rolstoeltoegankelijk.

Adres: AkzoNobel Industrial Chemicals B.V., Stationsstraat 77, 3811 MH Amersfoort, tel. 033-4676 767

Delfzijl

Het Chemiepark biedt heel veel activiteiten zoals spelen met chemie (proefjes), een Discovery Truck van Rijksuniversiteit Groningen, een rondrit over de locatie (elk half uur) en demonstraties van de bedrijven in een grote tent. De AkzoNobel bedrijven (Salt, MEB, MCA) en de joint ventures Delamine en Delesto doen mee en verder Lubrizol, BioMCN, Teijin Aramid,  Stork en SGS. Ze  tonen hun producten en laten het proces zien. Ook gaan diverse bedrijven proefjes doen en wordt er een keuken gebouwd.  Hierin kun je ontdekken welke grondstoffen  wij maken en  in welk eindproduct dit is verwerkt. Bij de Zoutfabriek kun je zien hoe zout wordt gemaakt. Daarnaast is er aandacht voor veiligheid, vacatures, onderwijs en de arbeidsmarkt. Op het terrein zijn kinderen welkom vanaf 10 jaar; er is een prijsvraag voor kinderen vanaf 11 jaar. Voor kinderen onder de 10 is opvang aanwezig. Als BG’er (Bekende Groninger) hebben we iemand uitgenodigd voor een stamtafel gesprek met diverse planmanagers en natuurlijk het publiek.

Openingstijden: 10.00 - 15.00 uur

Aanmelden: niet nodig

Legitimatiebewijs: ja

Toegankelijkheid: Gratis, de tent is rolstoeltoegankelijk, voor de rondrit geldt dit helaas niet.

Adres: Chemiepark Delfzijl, Oosterhorn 4, 9936 EA Farmsum, tel. 0596 648110 of 0596 647359.