Geef verf een nieuw leven

AkzoNobel en partners starten op verschillende plekken in Nederland en België, waarbij Rotterdam vandaag het spits afbijt, pilotprojecten voor het hergebruik van verf. Hierbij wordt ongebruikte verf ingezameld, gerecycled en via kringloopwinkels en maatschappelijke organisaties beschikbaar gemaakt voor bijvoorbeeld gezinnen in de bijstand, buurthuizen, sportclubs of andere lokale maatschappelijke projecten.

AkzoNobel en partners gaan samen verf recyclen in Nederland en België

• Jaarlijks verdwijnen enkele honderduizenden liters ongebruikte verf in de verbrandingsoven van afvalverwerkers.
  • AkzoNobel, gemeenten, afvalverwerkers en maatschappelijke organisaties slaan handen ineen.
  • Pilotprojecten in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en ’s-Hertogenbosch.
  • Focus nu op hergebruik door directe herverdeling. Opwaardering tot een gerecycled eindproduct is een verdere ambitie.
  • Hergebruik draagt bij aan sociale en circulaire economie.

Bijna iedereen heeft wel een paar liter ongebruikte verf in de schuur of kelder staan. De blikken blijven staan om ooit nog eens gebruikt te worden. Om vervolgens na een paar jaar via de afvalbak of het gemeentelijk afvalscheidingsstation in de verbrandingsoven van afvalverwerkers te eindigen.

Met circa 40% vertegenwoordigt verf een groot deel van het klein chemisch afval in Nederland. Watergedragen verf (latex- en muurverf) neemt hiervan het grootste volume voor zijn rekening. Een deel is in goede staat en kan nog hergebruikt worden.

In tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zijn er op het Europese vasteland nog geen oplossingen om verf op grotere schaal te hergebruiken. “Zonde,” zegt Raymond de la Court, binnen AkzoNobel verantwoordelijk voor de decoratieve verven in Nederland, hierover. “We hergebruiken kleding, meubels en glas; waarom dan ook niet verf?”

Van verf in de schuur naar kleur op de muur
De pilotprojecten starten de komende weken en moeten leiden tot een schaalbaar en kostenneutraal bedrijfsmodel. Commerciële doelstellingen worden niet nagestreefd. In deze fase staat hergebruik door directe herverdeling voorop. Uit onderzoek blijkt dat 70% van de charitatieve instellingen die mensen in armoede steunen ‘tweedehands’ verfdonaties goed kunnen inzetten voor individuele projecten.

Raymond De la Court: “In dit stadium willen wij minimaal 10% van de latex- en muurverven die aangeboden wordt, kunnen hergebruiken en hiermee beschikbaar en betaalbaar maken voor mensen, verenigingen of maatschappelijke organisaties die normaal geen verf kunnen kopen.”

Opwaardering tot een gerecycled eindproduct is een van de verdere ambities, evenals het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Sociaal en circulair: twee vliegen in één klap
In samenwerking met de British Coating Federation is AkzoNobel in het Verenigd Koninkrijk al meer dan twintig jaar betrokken bij de non-profitorganisatie Community RePaint. Deze heeft de groei ondersteund naar 76 afgifte- en verfrecyclingpunten. In september 2016 opende AkzoNobel een tweede faciliteit waar van ongebruikte verven nieuwe verfproducten worden gemaakt.
Inmiddels wordt in het Verenigd Koninkrijk bijna een half miljoen liter verf per jaar hergebruikt voor goede doelen.

Naar aanleiding van de ervaringen in het Verenigd Koninkrijk is De la Court optimistisch gestemd: “Verf is niet direct een circulair product, maar is ontworpen voor duurzaamheid en een lange levensduur. Samen met ketenpartners en andere stakeholders kunnen we verf in Nederland grotendeels circulair maken. Dit kost tijd, maar wanneer we succesvol zijn brengen we de circulaire economie en het creëren van sociale impact bij elkaar.”