Historische opening verffabriek Akzo Nobel in Rusland

Arnhem, 5 juli 2007 — Akzo Nobels business unit Powder Coatings heeft haar eerste fabriek in Rusland officieel in gebruik genomen, op een locatie die voldoende ruimte biedt voor toekomstige uitbreiding.

De fabriek staat in Orekhovo-Zuevo, in het industriële gebied rond Moskou. De investering van EUR 13 mln brengt de onderneming in het hart van de Centraal- en Oost-Europese markt voor industriële coatings, waarvan Rusland 46% voor zijn rekening neemt.

“Deze fabriek is onderdeel van de voortdurende uitbreiding van onze activiteiten in belangrijke geografische gebieden,” aldus Hans Wijers, CEO van Akzo Nobel. “We hebben ons enige tijd geleden gerealiseerd dat productie ter plekke nodig was om de service te kunnen bieden die onze afnemers van ons verwachten, en om aan de snelgroeiende vraag te kunnen blijven voldoen. Het mooie van deze locatie is dat twee derde beschikbaar blijft voor ontwikkeling in de toekomst, wat strategische mogelijkheden biedt voor al onze activiteiten.”

Powder Coatings is de laatste jaren zeer actief geweest in Centraal- en Oost-Europa, een gebied met een BNP dat gelijk is aan dat van China. Naast de recente uitbreiding van de locatie in Opava in de Tsjechische Republiek - als eerste fase van een herinrichting van EUR 5 mln - heeft Powder Coatings ook een hypermodern distributiecentrum in Polen in gebruik genomen. Ook in Hongarije is een magazijn opgezet. Maar de opening van een productielocatie in Rusland is misschien wel de belangrijkste ontwikkeling, gezien het feit dat, in 2006, 80 procent van de in het land gebruikte poederverf werd geïmporteerd.

“Veel van onze afnemers bij multinationals hebben in Rusland geïnvesteerd. Met deze fabriek zijn we in staat de hoge kwaliteit te leveren die geëist wordt door de sectoren automobielindustrie, huishoudelijke apparaten en bouw,” voegde Rob Molenaar, General Manager van Powder Coatings, daaraan toe. “Deze investering ligt in het verlengde van onze strategie om de productie dicht bij onze afnemers te situeren en betekent een verdere versterking van onze positie als de grootste producent van poederverven ter wereld.”

In de nieuwe fabriek zijn twee productielijnen gebouwd en in gebruik genomen; de oplevering en ingebruikname van nog twee staat gepland voor medio 2008. Wereldwijd heeft Powder Coatings nu 28 fabrieken in bedrijf.

Poederverven, oplosmiddelvrije verven die op metaal of op andere geleidende oppervlakken worden aangebracht, worden voor vele doeleinden gebruikt: van stalen meubilair tot ramen, radiatoren en pijpen tot auto’s en zelfs op hout en kunststof.