Industrial Chemicals wint Europese Responsible Care Award

De DeMythe®LDD-technology van Akzo Nobel Industrial Chemicals heeft dit jaar de Europese Responsible Care-award gewonnen, slechts enkele weken nadat AkzoNobel de eerste plaats innam in de Chemicals supersector van de Dow Jonesduurzaamheidsindex.

Het is de tweede keer dat de DeMythe®LDD-technologie van Industrial Chemicals voor de 'duurzame ontvetting en ontwatering van dierenhuiden' in de prijzen valt, na de Responsible Care-award die eerder dit jaar werd uitgereikt door de Vereniging van Nederlandse Chemische Industrie (VNCI). Deze prijs, die door de European Chemical Industry Council (CEFIC) wordt uitgereikt, is een erkenning voor de ontwikkeling van nieuwe technologie die bijdraagt aan een radicale verandering in de leer- en eiwitverwerkende industrie.

Industrial Chemicals heeft de DeMythe®LDD-technologie in samenwerking met zijn Spaanse partner GRIT ontwikkeld op basis van DME (dimethylether). Wanneer voor het verwijderen van water en vet uit dierenhuiden - die belangrijk zijn voor de productie van schoenen, kleding en lederwaren en voor de voedselindustrie waar de afgeleide eiwitten hun weg vinden naar onder meer hamburgers, lunchworst en worstvellen - DME wordt gebruikt, wordt het proces een stuk duurzamer en minder schadelijk voor de gezondheid dan wanneer traditionele methoden worden toegepast.

"Deze technologie is een bijzonder goed voorbeeld van wat we bedoelen met Tomorrow’s Answers Today," aldus Werner Fuhrmann, lid van AkzoNobels Executive Committee die verantwoordelijk is voor Specialty Chemicals. "Innovatie moet leiden tot verandering en met deze nieuwe technologie wordt de leer- en eiwitverwerkende industrie duurzamer. Dit is goed voor de toekomstige behoeften van onze klanten en ook voor het milieu."

De onafhankelijke jury noemde het project een prachtig voorbeeld van het type duurzame oplossingen dat de chemische industrie de samenleving kan bieden. Tot de vele voordelen van de nieuwe technologie die tot deze beoordeling hebben geleid, behoren onder meer een lager verbruik van water, energie en chemicaliën in vergelijking met de traditionele ontvettingsmethoden en tevens een afname van de hoeveelheid afvalwater die wordt geproduceerd. Daarnaast is het vet dat via de DME-methode wordt verkregen meer waard dan vet dat is verkregen via de traditionele methoden.

De jaarlijkse award werd uitgereikt tijdens de jaarlijkse Cefic-bijeenkomst, die op 28 september plaatsvond in Londen. Industrial Chemicals werd vertegenwoordigd door Martin van Mierlo van Research & Development en Ton Pichel, DME’s business manager, die zijn blijdschap uitdrukte in de eenvoudige verklaring "Als je een team bent, gelooft in je missie en hard werkt, ja, dan kunnen dromen werkelijkheid worden."