Knut Schwalenberg nieuwe voorzitter Directie AkzoNobel Nederland

Na een positief advies van de Centrale Ondernemingsraad is de heer Knut Schwalenberg per 1 oktober 2012 benoemd als voorzitter van de Directie AkzoNobel Nederland. Hij volgt Gert van den Berg die de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt.

Knut Schwalenberg (57) is general manager van AkzoNobel Industrial Chemicals met het hoofdkantoor in Amersfoort. Hij is geboren in Duitsland (Essen), heeft economie gestudeerd en was enige tijd lector aan de universiteit van Essen.

Schwalenberg is sinds 1983 in dienst van AkzoNobel. Binnen de Business Area Chemicals is hij op diverse locaties in Duitsland en Nederland actief geweest in onder meer Human Resources, Control en als manager. Sinds 2011 is Knut Schwalenberg general manager van Industrial Chemicals. Hij zal het directeurschap van AkzoNobel Nederland combineren met zijn huidige rol.

Gert van den Berg begon op 26-jarige leeftijd aan zijn carrière bij AkzoNobel, die nu na 39 jaar ten einde komt. In deze jaren heeft hij vele kanten gezien van het concern. Zo werkte hij aanvankelijk voor Catalysts Europe en Worldwide, maar ook voor R&D en Chemicals. Hij was daarnaast actief voor Akzo Nobel Trading & Distribution in Rusland en Diosynth Biotechnology in Amerika. Een belangrijk project van de afgelopen jaren was het bouwen van een gecombineerde HR-organisatie voor Nederland die inmiddels ook als blauwdruk voor andere landen wordt gebruikt. Gert van den Berg sluit zijn loopbaan af als voorzitter van de directie van AkzoNobel Nederland.